Het Nederlandse wagenpark is opnieuw gegroeid en telt nu meer dan 9 miljoen auto’s. Vooral in 2024 kwamen er opvallend veel voertuigen bij. Steeds meer automobilisten stappen over op elektrisch rijden, terwijl dieselauto’s langzaam verdwijnen uit het straatbeeld.
Dat blijkt uit het Trendrapport Personenauto’s 2025, dat is opgesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Revnext.
Een belangrijk verschil is dat kleinere elektrische auto’s gemiddeld nog steeds duurder zijn dan benzineauto’s, al nemen de prijsverschillen wel af. Bij grotere modellen zijn volledig elektrische auto’s juist vaak goedkoper dan benzine- of hybridevarianten. Ook de actieradius neemt toe: in vijf jaar tijd groeide het bereik van elektrische auto’s gemiddeld met 33%.
Zakelijk rijden speelt een grote rol in de omslag naar elektrisch. Van alle nieuw verkochte batterijauto’s wordt ruim 70% zakelijk gereden. In totaal reden er eind 2024 bijna 558.000 volledig elektrische auto’s in Nederland, goed voor ruim 6% van alle auto’s.
Het netwerk van laadpunten breidt bovendien stevig uit. Nederland telt inmiddels bijna 1 miljoen laadpunten, waarvan 183.000 openbaar toegankelijk. Daarmee is ons land koploper in laadinfrastructuur vergeleken met veel andere landen.
De verwachting is dat het aandeel elektrische auto’s de komende jaren verder zal groeien, mede dankzij overheidsbeleid om de uitstoot van verkeer terug te dringen.