Na tien jaar vallen en opstaan heeft Bastiaan Hoogeboom (34) uit Raalte zaterdag het Nederlands kampioenschap autocross gewonnen. Op een drijfnatte baan in Rosmalen hield Hoogeboom het hoofd koel en pakte hij voor het eerst de nationale titel in de Sprintklasse 2000.

De weergoden waren de rijders in de afgelopen vijf wedstrijden goed gezind geweest, maar tijdens de finalewedstrijd in Rosmalen was het glibberen en glijden. Na de drie kwalificatiemanches plaatste Hoogeboom zich als zesde voor de finale, maar het vertrouwen was op een dieptepunt. “Ik ben nooit een hele sterke regenrijder geweest, maar zo slecht als dit had ik het nog nooit meegemaakt”, zegt Hoogeboom. “We hebben de afstelling van de auto voor de finale nog helemaal omgegooid, maar ook dat hielp niks.”

Hoogeboom ging als leider in het Nederlands kampioenschap naar Rosmalen en verdedigde een voorsprong van zes punten op zijn belangrijkste concurrent.

“Gelukkig had hij dezelfde problemen, dat was echt mijn geluk.” Hoogeboom reed de finale op een ronde achterstand als negende uit en had eigenlijk niet meer gerekend op het kampioenschap. “De auto stond al in parc fermé en ik was ontzettend chagrijnig omdat het zo slecht ging. Toen hoorde ik van de organisatie dat ik terug moest omdat ik toch kampioen was. Ik geloofde het gewoon niet, het was prachtig.”

Voor Hoogeboom is dit de beloning van jarenlang keihard werken. “Zonder mijn team en sponsoren was dit nooit gelukt”, gaat hij verder. “Tien jaar geleden zijn we in deze klasse begonnen en elk jaar hebben we verbeteringen doorgevoerd. Ik moet het allemaal zelf betalen, ik heb geen grote zak geld waarmee ik alles kan kopen. Stapje voor stapje zijn we richting de top van Nederland geklommen en hebben we stappen gemaakt om de aansluiting te vinden bij de beste rijders. Nu is het eindelijk gelukt en daar ben ik echt dolblij mee.”

Hoogeboom stond in de autocrosswereld bekend als een brokkenpiloot, maar maakte grote stappen toen hij in 2020 zijn nieuwe auto klaar had. “Die stuurt veel beter en ik hoef minder risico te nemen om de toprijders bij te houden. Nu heb ik een motor die net zo snel is als de toprijders en kan ik veel rustiger rijden. Dat heeft dit seizoen de doorslag gegeven.”

De coureur uit Raalte zorgde bovendien voor een unicum door het kampioenschap te winnen zonder dat hij een finale won. Na de voorlaatste wedstrijd in Ferwoude kreeg hij weliswaar de maximale score achter zijn naam, maar dat kwam omdat een andere deelnemer gediskwalificeerd werd.

“Het op eigen kracht winnen van een finale staat zeker nog op de verlanglijst”, beaamt Hoogeboom, die als kampioen volgend seizoen met startnummer #101 in zijn klasse mag rijden. “Ik ga de titel zeker verdedigen, maar dit is het resultaat van jarenlang keihard werken. Je moet de juiste mensen om je heen verzamelen, zonder een goed team ben je nergens.”

Door Redactie

Geef een reactie