Tonnie Lubbers, medewerker verkeer gemeente Raalte: “Iedereen rijdt weleens net iets harder dan toegestaan. Soms bewust, om verloren tijd in te halen. Vaak onbewust, omdat we onze snelheid gewoon niet in de gaten hebben. Een paar kilometer boven de limiet lijkt onschuldig, maar kan al gauw ernstige gevolgen hebben. Zeker in de drukke bebouwde kom. Daar heb je te maken met fietsers, oudere voetgangers en spelende kinderen. Die gedragen zich niet altijd voorspelbaar. Maar bij een aanrijding is de kans wel heel groot dat ze ernstig gewond raken. Of erger…” 

Neem je verantwoordelijkheid
“Op het gedrag van fietsers en voetgangers is misschien weleens wat aan te merken. Dat neemt echter niet weg dat ze als verkeersdeelnemer zeer kwetsbaar zijn. Bij een botsing missen ze de bescherming van levensreddende voorzieningen als airbags en gordels. Neem daarom als automobilist je verantwoordelijkheid: let op je snelheid en houd je aan de limiet.”

Snelheid checken
“Te hard rijden kun je simpel voorkomen. Gewoon door wat vaker op je teller te kijken. Nog handiger: stel voordat je de weg op gaat de waarschuwingsfunctie in op je navigatie of gebruik een app op je smartphone. Dan zie je op het scherm wat de snelheidslimiet is en krijg je een signaal als je te hard rijdt. Zo rij je veilig en dat scheelt je onnodige boetes.” 

Werken aan een verkeersveilige gemeente
“Samen proberen we het verkeer zo veilig mogelijk te maken. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Als gemeente zetten wij onder andere in op gedragsbeïnvloedingcampagnes. Dit doen we door aan te sluiten bij de landelijke campagnes, zoals deze snelheidscampagne, de moddercampagne en de campagne ‘Wij gaan weer naar school’. Maar ook via verschillende projecten en voorlichting en educatie aan diverse doelgroepen”, vertelt Tonnie.

In de verkeersagenda staat beschreven wat de gemeente Raalte dit jaar op het gebied van verkeersveiligheid doet. Je vindt de verkeersagenda met concrete maatregelen op
www.raalte.nl/verkeersagenda.

De klap komt hard aan
Bij een botsing met een auto krijgt het menselijk lichaam enorme krachten te verduren. Een aanrijding met 30 km per uur is voor een voetganger vergelijkbaar met een val van de eerste verdieping van een flatgebouw. Zo’n ongeluk kost één op de tien voetgangers het leven. Bij 50 km per uur komt de klap overeen met een val van de derde verdieping. De helft van de voetgangers overleeft dat niet. Bij 80 km per uur overlijdt 90%.

Je snelheid bepaalt je remweg
Een fitte bestuurder heeft bij een noodstop minstens één seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is cruciaal. Want hoe hoger je snelheid, des te meer meters je in die tijd aflegt. Dan volgt nog de afstand die nodig is om tot stilstand te komen. Ook hierbij geldt: hoe harder, des te groter de afstand. En op een natte weg is die afstand nog veel langer dan bij droog weer. 

Gemeente Raalte
Zwolsestraat 16, 8101 AC Raalte
t 0572 – 347799
e info@raalte.nl
i www.raalte.nl

Door Redactie

Geef een reactie