Na jaren waarin de overheid mensen en bedrijven hielp om de stap naar elektrisch rijden te maken, lijkt het kabinet nu juist hard bezig om het rijden in een elektrische auto te ontmoedigen. Door het wegvallen van verschillende overheidsregelingen gaan consumenten in veel gevallen voor een elektrische auto meer motorrijtuigenbelasting betalen dan voor een vergelijkbare auto op benzine.
De kosten voor verschillende overheidsregelingen stijgen de komende jaren zo hard dat je voor een gemiddelde elektrische auto die je in 2026 koopt al snel € 8.000,- meer kwijt bent dan wanneer je dezelfde auto in 2022 gekocht had.
Dit jaar eindigt de subsidie voor aanschaf van een (gebruikte) elektrische auto (€ 2.950,- voor nieuw en € 2.000,- voor gebruikt). De vaste voet in de BPM wordt in 2025 € 660,-. En dan zijn er nog de plannen voor de wegenbelasting. Vanwege het zwaardere accupakket valt die hoger uit dan bij een vergelijkbare brandstof auto. Om dit te compenseren was een gewichtscorrectie van 40% besloten. In de nieuwe plannen gaat deze gewichtscorrectie onverwachts naar 25%.
Marga de Jager, CEO ANWB: “Dat er op termijn een einde komt aan de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s en de vrijstelling van wegenbelasting is logisch. Maar de snelheid waarmee deze stimuleringsmaatregelen nu worden afgebouwd is zo hoog dat we denken dat mensen gaan afhaken. De aanschaf van een (elektrische) auto is een grote investering, dan moet je kunnen rekenen op voorspelbaarheid van de bijbehorende belasting. Door deze snelle afbouw worden mensen die net een grote investering gedaan hebben in een elektrische auto plots geconfronteerd met een oplopende MRB-rekening.”
Onbetrouwbaar
Het verdwijnen van een aantal voordelen voor elektrische auto’s was al in een eerder stadium aangekondigd, maar nu blijkt dat het kabinet nog verder wil snijden in de voorgenomen compensatie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor het extra accugewicht in schone elektrische auto’s. Deze correctie is al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer en de percentages zijn zelfs al bekend, maar worden nu nog verder aangescherpt. Door terug te komen op eerder vastgelegde afspraken toont de overheid zich onbetrouwbaar en zorgt daarmee voor onzekerheid bij consumenten en bedrijven.
Elektrische auto’s zijn goed voor klimaat (CO2), gezondheid (minder fijnstof) en milieu (geen stikstof). Vanaf 2035 mogen in de EU zelfs geen auto’s meer worden verkocht die CO2 uitstoten. De ANWB roept het kabinet op om er oog voor te houden dat de transitie naar elektrisch vervoer betaalbaar moet blijven om de gestelde doelen te halen.
Bron: ANWB