Ze begon met haar onderneming afgelopen september, nu kan ze al zeggen dat ze er geen spijt van heeft. Leonie Bosch van de Hondentrimsalon Salland in Luttenberg is een tevreden vrouw. Maar zij beseft ook dat tevredenheid niet tot gemakzucht moet leiden. “Het loopt heel goed, maar er kunnen zeker meer honden bij hoor.”
Volgens de onlangs gelanceerde website is de hondentrimsalon dé plek voor verzorging van de hond. Daarbij is het woord verzorging bewust gekozen, een trimbehandeling bestaat namelijk niet alleen uit knippen, scheren, plukken of ontwollen maar is altijd inclusief wassen, nagels en het schoonmaken van oren en ogen. “We zijn zoals gesteld ‘net nieuw’ maar ik merk echt dat er veel vraag naar dit werk is. Nog nooit waren er zoveel mensen met honden in Nederland, vooral kruisingen met labradoodles zijn erg populair.”
Hoewel ze in principe alleen werkt, is er toch veel samenwerking. Het meest met haar buurvrouw, die hondenpension Kruitbos runt. Dit werkt uitstekend, want Leonie heeft niet alleen het trimmen bij haar af kunnen kijken, maar er komen ook geregeld pensionhonden naar de trimsalon om bijvoorbeeld nog even gewassen te worden voordat ze weer naar huis gaan. “In mijn vorige baan lag de nadruk op onderzoek en lesgeven en waren werkweken van gemiddeld 60 uur vrij normaal. Na meer dan 25 jaar en de nodige gebeurtenissen ontstond een tijd geleden het idee om het roer om te gooien. Kort daarna ben ik begonnen met een opleiding tot hondentrimmer, na het afronden hiervan hebben we de trimsalon ingericht en ben ik begonnen.” Mist ze haar oude professie niet? “Nee, eigenlijk niet, alhoewel ik dat jaren met heel veel plezier gedaan heb. Maar dat was vooral werk waarbij het hoofd gebruikt werd, nu is dat meer met de handen en dat bevalt zeer goed.”
Ze is drukker dan verwacht. “Dat is natuurlijk heel mooi. Ontzettend goed en leuk dat er al zoveel aanloop is,” voegt ze toe. Daar heeft hondentrimsalon Harige Harrie in het nabije Rijssen ook aan bijgedragen. “Kort na de opening kreeg ik een mail van de eigenaresse Henriette, waarin ze me feliciteerde met de opening en vertelde dat ze al meerdere klanten naar mij heeft doorverwezen vanwege een klantenstop. Dezelfde week kwamen er al twee honden, heel fijn.” Toch kan je niet alleen op basis van het aantal eerste klanten zeggen dat het goed gaat, dus het blijft afwachten of ze de volgende keer ook echt terugkomen. Langzamerhand komt er ook al wat meer routine in. “Alles in het leven is gewenning, zo ook het werk dat ik nu doe. Het geduld van de eerste paar honden is wel op de proef gesteld, soms deed ik er bijna twee keer zo lang over, maar dat hoort er natuurlijk bij. Gelukkig is ons motto niet goed en snel maar goed en betaalbaar. Zo houden we de prijs onder andere laag door klanten zelf via de website een afspraak in te plannen in onze agenda. Tot nu toe heeft meer dan de helft van de klanten zelf een afspraak ingepland. Maar voor klanten die eerst nog wat informatie willen is het toch handiger om even te bellen, appen of mailen. “Ik ben nu zes weken bezig (dit interview vond op 1 november jongstleden plaats, red.) maar het voelt echt als zes maanden, zo leuk is het. Eigenlijk heb ik het in jaren niet zo naar mijn zin gehad. Geen behandeling is hetzelfde omdat geen hond hetzelfde is. Ik vind het belangrijk dat de hond de trimbehandeling zo aangenaam als mogelijk ervaart en dat lukt alleen als ik de tijd en moeite neem om de hond en zijn gedrag te leren kennen.”
Met toekomstplannen is ze eigenlijk nog niet bezig. “De komende tijd wil ik verschillende trimtechnieken verbeteren door het volgen van workshops en korte cursussen. Mocht er een moment komen dat ik weer iets nieuws wil oppakken, dan wordt dat waarschijnlijk iets in de richting van hondengedragsdeskundige. Maar voorlopig haal ik nog meer dan genoeg plezier uit het trimmen, dus wees welkom!”
Hondentrimsalon Salland
Oude Twentseweg 30, Luttenberg
Tel. 06 – 4629 0148
info@hondentrimsalonsalland.nl
www.hondentrimsalonsalland.nl