Betere leerprestaties, meer zelfvertrouwen

Ze zitten samen tegenover Elvira. De jongen verontschuldigt zich over wat zijn moeder allemaal vertelt over hem: “Dat heeft toch niets te maken met Duits!”. Zijn moeder vertelde zojuist dat haar zoon een vlotte jongen is, die op school heel negatief is over zichzelf. Dat hij goed kan tekenen, maar dat opruimen een ramp is. En dat hij zo moe thuiskomt van school. “En mijn cijfers zijn te laag!” zegt de jongen zelf. En dat klopt ook.

Hoe voelt het als je je zorgen maakt over je schoolgaande zoon of dochter? Als je ziet dat hij of zij moeite heeft met iets wat anderen schijnbaar makkelijk kunnen? Als ouder wil je dan niets liever dan dat het allemaal wat makkelijker gaat. Dat je kind niet tegen je gevoel in “afstroomt”. En vooral: dat eruit komt wat erin zit. Hoe kan Obalo XL dan helpen? Elvira Pont van Obalo geeft daar antwoord op.

Hoe belangrijk zijn die cijfers eigenlijk?
Cijfers laten meestal zien wat een kind weet en kan. Dus onvoldoendes vertellen dat er iets niet goed gaat. En ze bepalen of een leerling overgaat en slaagt of niet. Leerlingen meten vaak het rendement eraan af: kloppen de cijfers met de hoeveelheid tijd en moeite die ik erin heb gestopt? Een leerling die eerst uren en uren aan Engelse woordjes zat, maar wel een onvoldoende haalt, voelt zeker een bepaalde frustratie.

Wanneer trekken ouders bij Obalo XL aan de bel?
Ik spreek bij Obalo wekelijks ouders die zien dat hun kind op school niet goed uit de verf komt. Soms bij een bepaald vak, maar meestal is het een meer algemeen “probleem”. Met stip op 1: niet goed weten hoe je bepaalde vakken het beste kunt leren. Daarnaast zien we veel leerlingen die niet goed kunnen plannen, of zich niet aan hun planning houden. En er is soms een gebrek aan zelfvertrouwen.

Doen ze daar op school dan niks aan?
Zeker wel. Ze zijn op alle scholen voortdurend bezig om leerlingen te helpen. Maar er zit wel een grens aan wat een school kan doen. Onze studiecoaches zijn ervaren orthopedagogen en remedial teachers. Zij zijn specialisten op het gebied van leren en het verwerken van informatie in het brein. Ze hebben verstand van leerstoornissen, zoals dyslexie en ADD, maar ook van de emotionele aspecten van leren. Wij werken in een één-op-één situatie met de leerlingen. Daardoor kunnen we heel nauwkeurig bekijken wat hij of zij zelf anders kan aanpakken.

Je benadrukt dat woordje “zelf”. Is dat zo belangrijk?
Ja. We willen dat onze leerlingen de ‘tools’ leren om het zo snel en goed mogelijk zelfstandig te kunnen. Ze hebben er niks aan dat ze alleen maar hoge cijfers halen als we ze aan de hand meenemen. Ik kom regelmatig ouders van oud-leerlingen tegen, die vertellen dat hun kind nog steeds doet wat hij of zij ooit bij ons heeft geleerd. En dat ze dat het meest waarderen. Om de overgang van studiecoaching naar het ‘zelf thuis werken’ kleiner te maken, is er onze “Studeerkamer”. Daar gaan de leerlingen zelf bezig met hun huis- en leerwerk, maar wel onder toezicht. Zo laten we ze niet aan hun lot over, maar zorgen we dat de kans van slagen veel groter wordt. We willen dat onze leerlingen leren wat voor hem of haar het beste werkt. Daar hebben ze de rest van hun leven wat aan.

——————–

Een ouder over Obalo:
“We merken thuis aan haar dat de lessen haar goed doen. Ze is nog vrolijker en ook relaxed. Daarnaast zien we haar zelfvertrouwen groeien! Fijn hoor!”

——————–

Onze “Studeerkamer” is HOT! 
In de Studeerkamer van Obalo XL kunnen leerlingen aan de slag met hun huis- of leerwerk. Aangestuurd door hun eigen studiecoach gaan ze daar onder toezicht aan het werk. Als tussenstap naar het zelfstandig thuis werken. Huiswerk Onder Toezicht, HOT dus!

——————–

Obalo XL
Drostenkamp 1a
8101 BX Raalte
0572-711101
info@obalo.nl
www.obaloxl.nl

Door Redactie

Geef een reactie