Tijd voor de nieuwe generatie bij Schoonmaakbedrijf Briljant

“Je moet niet bij mij zijn, maar bij de nieuwe baas”, antwoordt Wim Lokate lachend als klanten vragen of er tijd is voor koffie tussen de drukke schoonmaakwerkzaamheden. Met de symbolische overhandiging van een sleutel is schoonmaakbedrijf Briljant in Raalte onlangs overgenomen door zoon John. Vanaf nu heeft hij de touwtjes in handen bij het Raalter Schoonmaakbedrijf Briljant. Met dezelfde service en kwaliteit gaat hij het succes van zijn ouders Wim en José met trots voortzetten. 

In 2008 namen Wim en José Lokate het klantenbestand van een schoonmaakbedrijf in Deventer over en gingen zij van start met hun Schoonmaakbedrijf Briljant. “We begonnen in een oud blauw busje die we samen met het klantenbestand hadden overgenomen”, herinnert José zich nog goed. Er werd begonnen in Deventer, maar na verloop van tijd kreeg het schoonmaakbedrijf steeds meer aanvragen uit Raalte. José regelde alle zaken achter de schermen en binnen een korte tijd bouwden Wim en José een trouwe klantenkring op in Salland. Naast het wassen van de ramen, reinigen van dakkapellen, boeien en kozijnen breidden zij hun werkgebied uit naar verschillende kantoorcomplexen, medische instellingen en zorgcomplexen waar zij de ook de binnenruimten spic en span houden. 

Klanten blij maken
Zoon John begon al snel mee te werken in het bedrijf van zijn ouders. “Nadat ik mijn opleiding had afgerond kwam ik erachter dat achter een bureau zitten niks voor mij is. Ik wil lekker buiten zijn en klanten blij maken. ”Door de jaren heen leerden Wim en José hun zoon de fijne kneepjes van vak en werd hij steeds meer voorbereid op het overnemen van het bedrijf. Toen Wim drie jaar geleden ziek werd kwam die overname een stuk dichterbij. “Door mijn ziekte kwam het besef dat er veel meer is dan alleen maar werken. Ik werkte jarenlang van 5 uur in de ochtend tot s ’avonds half 8, dat houdt een keer op.  Ook José besloot dat ze graag een stapje terug wilde doen. “Het werd tijd voor de nieuwe generatie.”

Traditioneel
Begin van dit jaar werd de overname definitief en kwamen de touwtjes in handen van John. De nieuwe baas is echter niet van plan om grote veranderingen door te voeren binnen het familiebedrijf.  “We gaan op dezelfde vertrouwde manier verder zoals onze klanten van ons gewend zijn. Kwaliteit hebben wij hoog in het vaandel staan en dat blijft zo.” Zo blijft het bedrijf op de vertrouwde manier ramen wassen, iets wat hun klanten erg waarderen. “Wij zijn altijd op de traditionele manier ramen blijven wassen, op de ladder en niet zoals je tegenwoordig vaak ziet, met een Tuckerpole. Die gebruiken wij alleen als het echt niet anders kan. Een glazenwasser hoort met zijn neus bij het raam te staan, je wilt zien wat je doet”, vindt Wim. 

Bereikbaarheid
John is wel van plan om te moderniseren op het gebied van communicatie. “Ik wil actiever worden op social media en klanten kunnen contact opnemen via whatsapp. Op deze manier hoopt John beter bereikbaar te zijn voor zijn klanten. “De telefoon opnemen op de ladder is wat lastig, maar via whatsapp en mail kunnen wij klanten toch snel te woord staan.” Het vertrouwde gezicht van Wim hoeven de klanten ook nog niet te missen. Hij gaat nog steeds mee op pad met zijn zoon. “Dat vind ik nog veel te leuk!” José blijft, waar nodig, haar zoon ondersteunen met de administratie en is beschikbaar als invalkracht. John is op zijn beurt blij om zijn ouders binnen het bedrijf te houden. “Ik kan de hulp goed gebruiken, de samenwerking is goed. En samen vinden we altijd een oplossing voor elke schoonmaak uitdaging.”

Göbelstraat 14
8101 CD Raalte
tel: 06-15281468
www.schoonmaakbedrijfbriljant.com
Info@schoonmaakbedrijfbriljant.com