Elke week verzamelen maar liefst 1.100 medewerkers de online boodschappen voor Jumbo-klanten in ‘Noord- en Oost-Nederland’. Een 24/7 proces waar het aankomt op timing en precisie, want al die bestellingen moeten wel op tijd bezorgd worden.De groei en de populariteit van het online bestellen vraagt om veel personeel. Om die reden is Uitzendbureau Salland – Het Huis van Werk gevraagd om mee te zoeken naar nieuwe Jumbo-mensen.

Nieuw onboarding programma

Met de verbouwing van 50.000 m² magazijn werd het oude Schuitemapand aan de Almelosestraat het tweede E-fulfilment Centre (EFC) van Jumbo in Nederland. “Dat was in 2018”, vertelt Martin Tigchelaar, de sitemanager van het EFC in Raalte. “Nu, 5 jaar later, staat er een mooie organisatie met een pool van medewerkers met diverse achtergronden. Daar hechten we veel waarde aan. Daarom zijn we gestart met een nieuw onboarding programma voor startende medewerkers. Met meer begeleiding en aandacht voelen zij zich sneller thuis in het EFC.”

Picken en vullen

Begin je bij Jumbo Online, dan start je altijd met ‘picken en vullen’. Dat geldt voor iedereen. “Zo’n generieke start heeft alleen maar voordelen”, legt consulent Jikke Duteweert uit. “Al doende maak je kennis met het proces en met elkaar. Heel effectief en heel leerzaam. Trouwens, het inwerken van nieuwe mensen is sowieso heel goed geregeld. Voor je begint krijg je bijvoorbeeld een rondleiding van 2 uur, waarvan wij 1 uur uitbetalen. Pas daarna beslis je of je het gaat doen. Vaak kun je dan al de volgende dag beginnen.”

Inwerkweek

De eerste week word je ‘on the job’ ingewerkt door een speciale Jumbo-trainer. Na een werkinstructie ga je onder begeleiding aan het werk. Geleidelijk en in je eigen tempo, doe je steeds meer zelf. “In de praktijk komt het erop neer dat je binnen een week al zelfstandig ‘los’ kunt”, zegt Salland-consulent Ruben. “Heb je behoefte aan meer begeleiding, dan kan dat. Voor het inwerken staat namelijk ruim een week. Je start altijd met ‘picken en vullen’. Met een elektrische trolley en handscanner verzamel je de online bestellingen. Een deel van de werkdag ga je ook ‘vullen’. Dat is net als in de supermarkt het bijvullen van de schappen. Naast het orderpicken en vullen zijn er ook tal van nevenfuncties die je na de inwerkperiode kunt doen.”

Doorgroeien naar een leidinggevende functie

“60 tot 70% van onze teamleiders is begonnen als orderpicker. Dat zegt wel iets”, vertelt sitemanager Martin. “Medewerkers met potentie en ambitie vallen snel op. Dat komt door die intensieve begeleiding in het begin. Laatst kreeg een nieuwe medewerker in zijn inwerkperiode al een nevenfunctie aangeboden. Binnen 5 dagen doorgestroomd. Niet iedereen wil die verantwoordelijkheid, maar we bieden die wel altijd aan. Een ander mooi voorbeeld is de zondagploeg. Deze draait volledig op hulpkrachten die doorgestroomd zijn. De gemiddelde leeftijd is 19 jaar. Zij regelen alles; vloer, kantoor, kantine, planning, servicedesk, teamleiding en jobcoaching. Voor deze jongeren is het een kans om ervaring op te doen, waarmee ze straks een voorsprong hebben op de arbeidsmarkt.”

Het dorpsgevoel

“Als Jumbo hebben wij een maatschappelijke verplichting naar de regio. Zo kan de voedselbank altijd op ons rekenen. Maar we willen ook uitstralen dat we een aantrekkelijke werkgever zijn. Dát is de reden dat we Uitzendbureau Salland hebben benaderd om voor ons te werven. Zij zijn sterk in de regio en hebben die persoonlijke benadering die wij ook nastreven. Qua doel en visie zitten we heel erg op één lijn.”

Door Redactie

Geef een reactie