Interview door Harrie Kiekebosch met theatermaker Hendrik Aerts
Op woensdag 1 oktober speelt het Zwolse theatergezelschap KASKO de voorstelling Paradise Circus Island in het HOFtheater. Theatermaker Hendrik Aerts sprak met Harrie Kiekebosch over deze productie, die met dans, muziek, tekst en zang het publiek uitnodigt na te denken over een thema dat misschien dichterbij is dan we willen toegeven: isolement.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal
De voorstelling ontstond naar aanleiding van een nieuwsbericht dat Aerts twee jaar geleden onder ogen kreeg. “Het ging over een man die drie jaar dood in zijn huis had gelegen. Dat raakte me enorm. Hoe kan het dat iemand zo verdwijnt, zonder dat het opvalt? Ik was al bezig met het thema isolement, en dit verhaal maakte het heel concreet.”
Volgens Aerts gebeurt dit soort schrijnend isolement vooral in grote steden: “Het is meer iets van de Randstad. Je ziet het minder in dorpen, waar mensen elkaar sneller opmerken.”
Zeven levens langs elkaar heen
In Paradise Circus Island volgen we zeven personages die in hetzelfde flatgebouw wonen, maar geen contact met elkaar hebben. Hun verhalen zijn los, maar worden verbonden door het onzichtbare drama van de overledene in hun midden. “Je ziet hoe de geur van het lichaam opvalt, hoe iemand bij de gemeente aan de bel trekt maar niet gehoord wordt, hoe een postbode merkt dat de brievenbussen steeds vaker dicht blijven omdat we elkaar minder schrijven,” vertelt Aerts.
Humor als sleutel tot tragiek
Hoewel het thema zwaar lijkt, wil Aerts juist met humor het verhaal toegankelijk maken. “Tragiek werkt pas echt als het met humor wordt gebracht. Ik zit vaak zelf te lachen tijdens de voorstellingen. De situaties zijn soms zo pijnlijk menselijk: waarom vinden we het als mens zo moeilijk om echt contact te maken?”
Volgens Aerts zit de kracht van theater in het oproepen van compassie: “Als maker reflecteer je. Maar de personages in het stuk kunnen dat niet. Zij zitten midden in hun isolement. Dat maakt het zo schrijnend.”
Geen moralistische vinger, wel een oproep tot aandacht
Aerts benadrukt dat de voorstelling niet moraliserend is. “Ik voel nooit de behoefte om met een opgeheven vinger een boodschap af te geven. Maar dat ik er een voorstelling over maak, laat wel zien dat ik vind dat er aandacht voor moet zijn. Isolement is iets dat ons allemaal kan raken.”
Daarom werkt KASKO samen met maatschappelijke organisaties zoals SamenZwolle en Stichting De Bres, die zich inzetten voor mensen in sociaal isolement. “We willen het thema breder trekken dan de voorstelling alleen. Rondom de voorstelling in Zwolle bouwen we een contextdag, met gesprekken en activiteiten over isolatie.”
Over de vorm en het maakproces
Paradise Circus Island combineert vier theatrale pijlers: dans, muziek, tekst en zang. “Ik wil dat het publiek op alle niveaus geprikkeld wordt: verstandelijk, emotioneel en visueel. Voor mij is een voorstelling pas volledig als al die lagen samenkomen.”
De productie ontstond in co-creatie met jonge spelers. “Tijdens audities merkten we meteen dat het thema resoneerde. Die jonge mensen zagen het belang ervan. In het maakproces hebben zij hun eigen verbinding met het thema gezocht.”
Te zien in het HOFtheater
Paradise Circus Island ging op 1 mei 2025 in première en wordt gespeeld door net afgestudeerde acteurs, dansers en muzikanten. Op 1 oktober is de voorstelling te zien in het HOFtheater, voorafgegaan door een inleiding waarin de dramaturg het publiek meeneemt in de thematiek en de werkwijze van KASKO.
“Het is een voorstelling die vragen stelt: Hoe goed kijken we naar elkaar? Hoe voorkomen we dat mensen verdwijnen zonder dat we het merken? Het is geen gemakkelijk verhaal, maar wel een dat ons allemaal aangaat,” besluit Aerts.
Kaarten voor ‘Paradise Circus’ zijn te koop via www.HOFtheater.nl.